U bent hier

Uw groepsaanbod voor uzelf beschrijven

Hieronder een handzame checklist aan de hand waarvan u het groepsaanbod kunt beschrijven.
Deze checklist is grotendeels overgenomen van het FORMULIER  PROVISORISCH GROEPSIMAGO, ontwikkeld door Wim Goossens.

1. DOELGROEP

  • Algemene beschrijving van de doelgroep
  • Wie is de doelgroep?
  • Vitale vragen, behoeftes, problemen?
  • Aantal deelnemers/groepsgrootte?
  • Man/vrouwverhouding?
  • Leeftijden?

2. DOELSTELLING VAN DE GROEP

3. TYPE GROEP

  • Welk type groep: cognitief georiënteerd – belevings en ervarings georiënteerd – gedrags- en vaardigheids georiënteerd ?
  • Welke hoofdaccenten en werkdoelen vloeien hieruit voort ?

4. VORM-ASPECTEN

5. PROGRAMMA

  • Inhoud programma: welke aspecten moeten in het programma aan de orde komen?
  • Werkwijze: wat is relevant in de werkwijze van de groepswerkers; directief, sturend, ondersteunend, trainend, enz. ?
  • Werkvormen: te hanteren werkvormen: bv. groepsdiscussie, rollenspelen, flap-overoefening, stellingendiscussie, forum, enz.
  • Hulpmiddelen: bv. flapp-over, videocamera, geluidsapparatuur, CD’s met ontspanningsoefeningen, tekenmaterialen, enz.
  • Externe deskundigen: is het van belang externe deskundigen uit te nodigen, zo ja welke, met welk doel/achtergrond?
  • Evaluatie: hoe gaat de evaluatie plaatsvinden en met wie (deelnemers, verwijzers, begeleiders, management)

6. BEGELEIDERS

  • Gevraagde deskundigheid / achtergrond: waarin dienen de begeleiders deskundig te zijn?
  • Man-vrouwverhouding in relatie tot doel en doelgroep: is het belangrijk rekening te houden met de man-vrouwverhouding, enz.?
  • Tijdsinvestering (voorbereiding-uitvoering-evaluatie): hoe gaat de benodigde tijd (formatie) verdeeld worden over de begeleiders ? Wie neemt welke taken op zich en wat is uit te besteden ?

7. OVERIGE AANVULLENDE OPMERKINGEN: 

  • Alle aspecten die in het vorige nog niet aan de orde zijn geweest