|  | Doel | Hoofdaccent  | Probleemdefiniëring | Deelnemers | Relatie tot werker | 
| Trainings groepen | Leren van (ander) gedrag en/of vaardigheden  Persoonlijke groei / zelfactualisatie  Efficiëntere persoonlijkheidsintegratie | Hier en nu  Uitbreiding van mogelijkheden  Interpersoonlijke aspecten  Groepsprocessen | Werk- of leerdoelen  Verbeteren | 'Normale'mensen | Regisseur van de groep  Trainer | 
| Maatschappelijk werk groepen | Verbetering psychosociaal functioneren en/of sociaal maatschappelijk functioneren Verbetering relatie tussen persoon en omgeving  Ondersteuning bij oplossen van problemen in relatie tot omgeving | Omstandigheden  Persoon in relatie tot omstandigheden  Problematiek in relatie tot omstandigheden  Persoon toerusten t.o.v. omstandigheden | In omstandigheden, positie, structuur  Persoon in relatie tot omgevingsfactoren  Relaties: interpersoonlijk of institutioneel | Hulpvragers  Cliënten  Klanten | Gelijkwaardige relatie Zelfverantwoordelijkheid bij cliënt  Procesbegeleider | 
| Therapie groepen | Verandering van de persoonlijkheidsstructuur  Verwerking van (traumatische) ervaringen  Verandering zelfbeeld of ik-versterking | Daar en toen  Herstel, correctie, genezing Achterliggende onbewuste aspecten (angsten, overdracht, projecties)  Verwerving van nieuwe inzichten in de persoonlijkheid  Vermindering van psychische conflicten en/of stoornissen  Verkenningstocht naar het eigen ik  Verwerking van ervaringen  Primair intrapsychisch | Primair intrapsychisch | Patiëntbeleving  Ervaren van hiaten in persoonlijk functioneren/ persoonlijkheidsstructuur  Behoefte aan verwerking | Therapeut-cliënt / patiënt relatie  Specifieke opleiding | 
Bovenstaande omschrijving van verschillen tussen trainingsgroepen, maatschappelijk werkgroepen en therapeutische groepen is overgenomen uit het artikel 'Groepsmaatschappelijk werk: plaatsbepaling, innovatie en implementatie – een methodisch proces' van Wim Goossens.