U bent hier

Communicatie

Balloncommunicatie

 
Doel
- Waarnemen van (nonverbale) communicatie
- Leren leiden en volgen
- In verbinding blijven; contact maken en behouden
 
Werkwijze
Ballonen uitdelen en laten opblazen
Tweetallen maken
Er mag niet gepraat en geen oogcontact gemaakt worden
De ballon wordt tussen de gebolde handen ter hoogte van de handpalm geklemd (dus niet met vingers vasthouden)
 
1e keer; Vraag wie eerst gaat leiden en wie gaat volgen. Daarna mag “het gesprek” beginnen (3 minuten)
2e keer; omwisselen leiden en volgen
3e keer; een open “gesprek” (zonder praten)
4e keer; zoek een andere partner en voer weer een “gesprek” 
 
Nabespreking
Wat hebben jullie waargenomen?
Wat waren verschillen en overeenkomsten?
Hoe zat het met leiden en volgen, was er (on)balans?
Herken je jouw voorkeur voor dominantie en volgzaamheid in de dagelijkse communicatie?
 
Wanneer te gebruiken
Verdieping in verbinding maken en effectieve communicatie.
 
 
Body talk (effect lichaamshouding)
 
Doel
- Bewust worden van de eigen lichaamshouding en het effect op de gedachten en gevoelens
- Waarnemen wat de houding van de ander aan gedachten en gevoelens in jou oproept.
 
Werkwijze
Maak twee rijen tegenover elkaar op twee keer armlengte
De ene rij is A en de andere is B
Er wordt niet gesproken
B reageert niet op A
De deelnemers in rij A gaan achtereenvolgens in de volgende houdingen staan:
1. Neerslachtig (“alles heeft geen zin, de training werkt ook al niet etc.”)
2. Trots en opgewekt (“ik ben trots op mezelf”)
3. Boosheid naar de ander (“met jou heb ik een appeltje te schillen”)
4. Vreugde om de ander te zien (“wat leuk om jou weer te zien”)
Daarna worden de rollen gewisseld
Daarna ervaringen uitwisselen in tweetallen
 
Nabespreking
Wat voor reacties registreerden je bij de verschillende houdingen? Bv B wil A helpen om neerslachtigheid weg te nemen. Of A kan niet echt boos worden op B. Of B gaat ook blij terugdoen. 
 
Wanneer te gebruiken
Wanneer lichaamsbewustzijnsvergroting en emotionele intelligentie van belang is.